top of page

Mangsa histeria mendakwa telah melihat 'pontianak' sebelum pengsan


Kelihatan pelajar berkumpul untuk membaca ayat-ayat suci menghalau roh jahat (The Star)

KOTA BHARU: Beberapa pelajar sekolah di Kelantan, yang mendakwa telah dirasuk semasa serangan histeria berkata, mereka melihat sosok hitam yang kemudiannya menghilang. Mereka mendakwa yang mereka melihat sosok hodoh gelap atau hantu perempuan dikenali sebagai pontianak sebelum mereka mengalami histeria dan kemudian pengsan. Fatin Nor Atikah, 17, dari SMK Pengkalan Chepa 1, katanya dirasuk dua kali dalam tandas sekolah ketika dia berada di tingkatan tiga dan empat. Dalam kedua-dua insiden dia melihat hantu hitam yang sukar untuk diggambarkan dengan lebih tepat. "Hantu itu begitu hodoh membuatkan saya menjadi sawan dan berasa lumpuh, sepertinya saya sedang dirasuk dibawah satu kuasa ghaib. "Dalam kedua-dua kes, saya pengsan selama beberapa jam. Saya kemudiannya disedarkan semula oleh seorang ustaz di sekolah. "Pengalaman ini telah mengingatkan saya supaya setiap kali saya pergi ke tandas saya mesti membawa rakan bersama-sama. "Jika tidak, saya mengelakkan pergi ke tandas," katanya. Fatin adalah salah seorang daripada pelajar yang ditimpa histeria yang melanda beberapa buah sekolah di negeri ini minggu lepas. Histeria massa bermula pada SMK Pengkalan Chepa 2 pada 11 April yang dilaporkan terjejas lebih daripada 100 pelajar dan guru. Ia adalah begitu serius sehinggakan sekolah itu terpaksa berhenti beroperasi tiga hari kemudian. Kemudian lapan lagi pelajar di sekolah itu telah dirasuk selepas sesi solat Ahad berikutnya. Sejak itu tiga lagi sekolah telah terjejas - SMK Pengkalan Chepa 1 (lima kanak-kanak perempuan), SMK Kemumin (20 pelajar) dan SMK Kubang Kerman 3 (lapan pelajar). Sehingga kini, lebih daripada lapan ustaz, bomoh dan pakar tradisional Islam telah datang untuk membantu. Mereka mendakwa bahawa mereka akan mengusir roh-roh yang dikatakan berada dalam kawasan sekolah. Seorang lagi pelajar tingkatan lima Sekolah Menengah Kebangsaan Pengkalan Chepa 2, Raja Nor Atirah Hurmaishah berkata, dia dirasuk selepas dia melihat pontianak dalam tandas sekolah Rabu lalu. "Saya tidak percaya apa yang saya lihat, kedua-dua tangan saya mula pergi kebas dan kemudian fikiran saya menjadi kosong dan saya telah pitam di tempat kejadian. "Saya cuba untuk memanggil dan meminta tolong tetapi tidak dapat membuka mulut saya, selepas itu semuanya menjadi gelap," katanya. Beliau menyifatkan perasaan tidak dapat bergerak dan kaku adalah kejadian pelik menimpa dirinya dan mengucapkan terima kasih kepada Tuhan kerana "saya tidak melompat dari bangunan sekolah". "Penampakkan itu menyeramkan dan kini saya mengelak untuk ke tandas dan lebih suka untuk melakuaknnya di rumah," katanya. Raja Nor Atirah berkata dia mempunyai mimpi buruk terhadap kejadian itu dan banyak kali mahu ponteng sekolah kerana masih berada di dalam ketakutan. Difahamkan bahawa pentadbiran SMK Pengkalan Chepa 1 masih mencuba mengatasi masalah ini di peringkat awal dengan menghantar pelajar terjejas ke rumah dengan segera, untuk menghentikan histeria itu daripada merebak. Di SMK Kemumin, 20 pelajar perempuan dari empat kelas mengalami histeria beramai-ramai dan telah segera dihantar pulang. Semakan pada pagi semalam sekolah menunjukkan pelajar telah berkumpul untuk membaca ayat-ayat suci. Timbalan Pengarah Pelajaran Negeri Jaafar Ismail enggan mengulas, dengan mengatakan bahawa sekolah harus dibiarkan untuk menyelesaikan masalah tersebut.


bottom of page