top of page

Mangsa terbaru wabak histeria di Kota Baru


Penampakkan misteri: Rajah A, kononnya penampakkan makhluk halus, ditangkap pada kamera oleh salah seorang pelajar sekolah. (The Star)

KOTA BARU: Seolah-olah menjadi "wabak" histeria besar-besaran tiga lagi menjadi mangsa sejak seminggu lalu.

Antara sekolah lain yang turut dilanda "fenomena kerasukan badan" SMK Pengkalan Chepa 1 (lima pelajar perempuan) SMK Kemumin (20 pelajar) dan SMK Kubang Kerman 3 (lapan pelajar).

Pentadbiran sekolah SMK Pengkalan Chepa 1 berjaya mengawal keadaan dengan menghantar pelajar terbabit ke rumah untuk menghentikan pelajar lain daripada terjejas.

Seorang ketua hal ehwal pelajar yang enggan namanya disiarkan, mengesahkan bahawa pelajar telah diserang histeria.

Di SMK Kemumin, 20 pelajar perempuan turut mengalami serangan yang sama di mana mereka adalah dari empat kelas yang berlainan dan telah pun segera dihantar pulang.

Lawatan ke sekolah itu mendapati bahawa pelajar telah berkumpul untuk membaca ayat-ayat suci Al-Quran pada pukul 8 pagi, Isnin, dalam usaha untuk membersihkan roh-roh jahat di sekolah.

Sementara itu, seorang pakar perubatan tradisional terkenal tempatan, Wiru Sankala berkata, cuaca panas, emosi ditindas dan laporan histeria di media boleh menjadi punca histeria yang telah memberi kesan kepada beberapa buah sekolah.

Timbalan Pengarah Pelajaran Negeri Jaafar Ismail berkata sekolah perlu dibiarkan sahaja untuk menyelesaikan masalah ini.


bottom of page