top of page

Huru-hara lalu lintas dan keganasan kerana beribu-ribu pemandu teksi protes membantah Uber di Jakart

Beribu-ribu pemandu teksi telah menyebabkan huru-hara lalu lintas di ibu negara Indonesia dalam protes membantah aplikasi seperti Uber dan Grab.Ia adalah protes kedua oleh pemandu teksi di Jakarta bulan ini. Mereka berkata persaingan daripada aplikasi ini, yang tidak menghadapi kos yang sama dan peraturan seperti teksi biasa, telah teruk mengurangkan pendapatan mereka. Kebanyakan pemandu datang ke Jakarta dari bahagian-bahagian lain di Indonesia dan menyara keluarga mereka sebagai pemandu teksi.

Salah seorang pemandu teksi berkata, pendapatannya telah merosot lebih daripada 60% sejak Uber dan aplikasi lain semakin popular di Jakarta kira kira setahun yang lalu.

"Kerajaan perlu mempertahankan kami dari pemandu haram yang telah mencuri pendapatan kami," katanya. "Kami hampir menangis setiap hari kerana sukar untuk mendapatkan penumpang."

"Protest ini adalah sangat teruk, mereka benar-benar kurang ajar dan sombong." Kata Dewi Gayatri, yang terlepas penerbangan beliau untuk perjalanan ke Makassar di timur Indonesia.

Menteri Pengangkutan Ignasius Jonan berkata syarikat-syarikat seperti Uber adalah haram kecuali mereka telah didaftarkan sebagai penyedia pengangkutan awam dan tertakluk kepada peraturan yang sama seperti pengusaha teksi biasa.

"Tujuannya ialah, ia perlu adil," kata Jonan kepada salah seorang wartawan.


bottom of page